WYCIECZKA NA KASZUBY

W dniach 18-20 maja uczniowie klas V-VIII uczestniczyli w wycieczce na Kaszuby. Pierwszego dnia odwiedziliśmy Kaszubski Park Etnograficznego im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich. Idąc wśród dawnych chat, wiatraków i innych obiektów dowiedzieliśmy się jak dawniej żyli mieszkańcy Kaszub. Kolejnym punktem podróży było urokliwe miasteczko Kościerzyna. Miasto leży w krainie zwanej Szwajcarią Kaszubską, o urozmaiconej rzeźbie terenu i dużą ilością jezior. Na rynku miasta mieliśmy okazję zobaczyć pomnik bohatera literatury kaszubskiej. Była też chwila na lody i gofry. Po krótkim pobycie udaliśmy się do Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, które mieści się w XVIII wiecznym dworku szlacheckim. Jest to miejsce urodzenia Józefa Wybickiego. Przewodnik przedstawił wiele faktów z życia autora słów Mazurka Dąbrowskiego, zwiedziliśmy wystawy związane z epoką i życiem znanego Polaka i historią „Mazurka Dąbrowskiego”. W przyległym parku obejrzeliśmy pomniki przyrody, wśród których wyróżniał się ponad 400-letni „Dąb Wybickiego” oraz 5 metrowy orzeł, którego rozłożone skrzydła powstały z 248 ostrzy starych kos.  Dalsza droga prowadziła nas do Jastrzębiej Góry. Tam  zatrzymaliśmy się przy obelisku zwanym „Gwiazdą Północy”, który wyznacza najdalej wysunięte na północ miejsce w Polsce. Z wysokiego klifu mogliśmy podziwiać polskie morze. Z Jastrzębiej Góry do Karwi- miejsca zakwaterowania dzieliło nas kilka minut drogi. Po smacznym obiedzie udaliśmy się na wieczorny spacer nad morze. Mieliśmy okazję zobaczyć i uwiecznić na zdjęciach przepiękny zachód słońca. Kolejny dzień-przepyszne śniadanie i wyjazd do Łeby. Oczywiście był pobyt na wydmach, spacer nad morzem oraz rejs statkiem. Ostatniego dnia wybraliśmy się na Hel. Była możliwość wejścia na latarnię morską, obserwowaliśmy karmienie fok w fokarium, odbyliśmy spacer ścieżką na Cypel Helski, poczuliśmy zapach bryzy morskiej. Był czas na lody, pamiątki i obiad. Wracając do domu podjechaliśmy do Grot Mechowskich, aby przejść najkrótszą w Polsce podziemną trasą turystyczną. Z pustymi portfelami, ale głowami pełnych wrażeń wróciliśmy do domu. Był to kolejny udany wyjazd, dzięki któremu poznaliśmy naszą piękną Polskę.