Ferie z ekonomią
Pierwszy etap za nami w dniach 17 -21.01.2022 realizowaliśmy pierwszy etap projektu „Ferie z ekonomią”. Pierwszy dzień zajęć rozpoczął się od zabawy z wykorzystanie papieru toaletowego, kilka słów o sobie. Wraz z wspomagającym mnie studentem panem Piotrem Pawlikiem rozdaliśmy uczniom materiały przekazane przez fundację. Po tej części przeszliśmy do pracowni komputerowej , uczniowie rozwiązali test na wejście. Następnie przeszliśmy do tematu: „Podstawowych pojęcia ekonomiczne” , grupy pracowały nad pojęciami: cena, podaż oraz konkurencja, obejrzeliśmy przygotowane filmiki. Kolejne zadanie, które realizowaliśmy to „Cechy osoby przedsiębiorczej”. Po realizacji tego zadania była przerwa śniadaniowa, wspólne śniadanie ( pan wójt zapewnił kanapki dla uczestników).Po przerwie uczniowie realizowali zadanie „Rynek jabłek”, uczniowie z wielkim zaangażowaniem handlowali jabłkami , to zadanie wzbudziło największe emocje w dniu dzisiejszym. Ostatnim zadaniem wykonanym w dniu dzisiejszym było zadanie „Regionalny rynek pracy.” Drugi dzień zaczęliśmy od zadania ” Plusy i minusy prowadzenia działalności gospodarczej” . Kolejne zadanie, które realizowaliśmy to „Fabryka książek” , to zadnie wzbudziło wiele emocji szczególnie kontrola produkcji. Po zakończeniu tego zadania była przerwa śniadaniowa , herbatka i coś słodkiego. Po przerwie zrealizowaliśmy zadanie ” Fabryka zabawek”. Uczniowie tworzyli reklamowali swoje produkty największe zainteresowanie wśród kupujących wzbudził „Gimnastyk”. Ostatnim zadaniem, które zrealizowaliśmy był ” Pomysł na biznes”, uczniowie byli zaskoczeni, że na rynku istnieją firmy, które produkują torebki z klocków Lego czy kolczyki z betonu. Trzeciego dnia realizowaliśmy następujące zadania : „Barter – gospodarka bez pieniędzy”, znaleźli się uczniowie, którzy bardzo szybko wymienili swoje towary na te które chcieli otrzymać, podczas zabawy padło również bardzo ważne pytanie o wartość posiadanych i wymienianych przedmiotów. Został sformułowany wniosek , że wartość przedmiotu zależy od tego w jakiej sytuacji się znajdujemy i co w danym momencie jest nam niezbędne do życia. Kolejne zadnie to ” Budżet rodzinny”, każda z trzech grup w inny sposób zmodyfikowała swoje budżety, wszystkim udało się uzyskać nadwyżkę. Zadanie to uzmysłowiło uczniom jakie wydatki ponoszą ich rodzice na miesięczne utrzymanie domu. Wywiązała się burzliwa dyskusja. Po zadaniu przeszliśmy na stołówkę szkolną na wspólne śniadanie. Po przerwie śniadaniowej uczniowie tworzyli plakaty i prezentowali zagadnienia z tematu ” Rola banku centralnego w gospodarce”. Ostatnim punktem tego dnia było spotkanie z pracownikami NBP panią Anną Hybiak i panem Łukaszem Pastuszyńskim, którzy zaprezentowali uczniom banknoty występujące w obiegu w Polsce. Opowiedzieli o zabezpieczeniach polskich banknotów. Pokazali również banknoty i monety okazjonalne. Czwarty dzień projektu zaczęliśmy od tematu ” Produkty lokalne , regionalne, polskie – patriotyzm a gospodarka” uczniowie za pomocą aplikacji sprawdzali pochodzenie produktu przygotowali również w grupach prezentację na temat grup produktów. Następnie pojechaliśmy do Wrock do przedsiębiorstwa Gralla & Rewald sp.j. Produkcja urządzeń do hodowli trzody chlewnej oraz drobiu , gdzie uczniowie zapoznali się z działalnością firmy. Obejrzeli halę produkcyjną oraz przeprowadzili rozmowę z jej właścicielem, mieli wiele pytań, na które pan Paweł skrupulatnie odpowiadał . Uczniowie otrzymali firmowe gadżety. Po powrocie zjedliśmy wspólne śniadanie, odwiedziła nas pani dyrektor. Po śniadaniu poruszyliśmy temat „Bezpieczna e- bankowość ” uczniowie przygotowali prezentacje związane z wylosowanym zagadnieniem. Następnie rozwiązali przygotowany quiz: https://create.kahoot.it/share/efrwp-ferie-z-ekonomia-2022/ce6b19f4-f18e-42a6-a747-0484977f93d1.
Ostatni dzień zaczęliśmy od wycieczki do Banku Spółdzielczego Brodnica oddział w Jabłonowie Pomorskim. Pracownicy banku opowiedzieli uczniom o funkcjonowaniu banku, o pracy w banku o produktach jakie bank oferuje klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Uczniowie otrzymali drobne upominki. Po powrocie zjedliśmy śniadanko. Następnie zrealizowaliśmy temat ” W banku” oraz ” Produkty bankowe dla oszczędzających”. Tego dnia na zajęciach mieliśmy gościa odwiedził nas pan Dariusz Danielewicz, który opowiedział uczniom o inflacji. Uczniowie wyrazili swoje opinie na temat ” Ferii z ekonomią”. Na koniec zajęć uczniowie rozwiązali test na zakończenie oraz ankietę. Rozstrzygnięty został konkurs indywidualny. Pan Piotr Pawlik wręczył uczniom nagrody, gry planszowe ufundowane przez fundację.