Dzień Mózgu

Sprawozdanie z przebiegu obchodów Dnia Mózgu

        Dnia 16.03.2021 roku obchodziliśmy w klasie II „Tydzień Mózgu”. Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania z budową mózgu, wykorzystując do tego model mózgu, następnie określiliśmy , gdzie znajduje się obszar w mózgu odpowiedzialny za odczuwanie smaku. Następnie uczniowie smakowali różne produkty i określali ich smak w różnych obszarach języka. Po tych ciekawych doznaniach obejrzeliśmy film pt.” Skąd się bierze smak”, przygotowany przez Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Następnie na podstawie instrukcji prowadzącego p. Karola Stawskiego wykonaliśmy eksperyment-:Jak można wyłączyć receptory smaku. Po wykonaniu tego zadania potwierdziliśmy , że użycie odpowiedniego składnika (pasta do zębów) , blokuje receptory smaku słodkiego a potęguje  gorzki, a także  dowiedzieliśmy się jak wzmocnić doznania smaku. Na zakończenie lekcji  przygotowaliśmy gazetkę poświęconą najważniejszemu narządowi naszego organizmu- mózgowi.

Na zajęciach koła przyrodniczego w klasie II w ramach Tygodnia Mózgu przeprowadziliśmy zajęcia na temat „Jak to jest, że widzimy w 3D”. Na wstępie uczniowie wykorzystując zmysł wzroku i dotyku mieli okazję poznać  mózg i jego położenie w ludzkim ciele oraz budowę oka na przykładzie modelu. Składając i rozkładając poszczególne elementy mogli się przekonać jakim jest ono skomplikowanym organem. W dalszej części zajęć obejrzeliśmy film, na podstawie którego wykonaliśmy doświadczenia min. związane z odwróconym widzeniem i akomodacją oka. Na zakończenie zajęć próbowaliśmy znaleźć na stereogramie ukryty obraz. Nie było to łatwe zadanie, ale wyszukiwanie obrazu  sprawiło im dużo zabawy. Na kolejnej lekcji na pewno powrócimy do tych obrazów.

W klasach VI i VII podczas zdalnych  lekcji muzyki  w ramach „Tygodnia Mózgu” uczniowie dowiedzieli się na czym polega synestezja, czyli zdolność odbierania dźwięku dwoma  zmysłami np. wzrokiem i słuchem. Niektóre osoby słyszą dźwięki i kojarzą je z kolorami. Zaprezentowany  film pt. „Czy dźwięki mogą być kolorowe?”  okazał się na tyle intrygujący, iż rozbudził dyskusję. Próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na pytanie czy ten dar utrudnia czy ułatwia życie? Zdania były podzielone. Synestetykami byli: Nikołaj Rimski-Korsakow, Franciszek Liszt oraz malarz ,Wassily Kandinsky. Współcześni synesteci i synestetki to min. Helene Grimaud,  Chris Urbanowicz, John Mayer, Billie Eilish i Marta Ptaszyńska. Okazało się, że wśród uczniów naszej szkoły są osoby, którym nie jest obca muzyka John Mayera czy Billie Eilish. Zajęcia zakończyły się  wysłuchaniem fragmentów utworów w wykonaniu w/w osób.

[ngg src=”galleries” ids=”198″ display=”basic_slideshow”]

Udostępnij innym poprzez:
Previous Article
Next Article